حاکمیت ننگین در نظام ریاستی چرکین کنونی افغانستان
محمد همایون سرخابی محمد همایون سرخابی

لندن 16 جون 2011

                                     

                                           

تجربه تلخ ده سال حاکمیت نظام ریاستی در کشور جنگ زده ما افغانستان شاهد این واقعیت است که ، نظام کنونی با وصف موجودیت صدها هزار قوت های جنگی ناتو و افغان و مساعدت ملیون ها دلار از سوی جامعه جهانی ، نتنها متضمن تامین صلح ، امنیت و رفاه همگانی در کشور نیست بل عامل افزایش بدبختی ها ، گسترش فساد اداری ، سوی استفاده های بزرگ مالی و پولی ، نفاق افکنی ملی ، کشتار بی رحمانه هزاران انسان بی دفاع و عدم استفاده معقول از مساعدت های مالی و پولی جامعه جهانی و ده ها ضعف دیگر نیز میباشد .                                                      

محترم حامد کرزی رئیس جمهور بی درایت و کم تجربه در امور اداره کشور که از بطن انتخابات سرا پا جعل ، تزویر، نیرنگ و تقلب سر برآورده است ، با مشاوره غلط ، و راهنمایی نادرست گروه تمامیت خواه و وابسته به اجانب ، فضای ناسالم انحصار گرایی قومی ، قانون شکنی آشکار و اقتدار طلبی های شخصی را که هیچ گونه مشروعیت حقوقی ، پوشش و اتکای قانونی ندارد به وجود آورده است . همه مردم کشور ما خوب میدانند تصامیم عجولانه معامله با طالبان جنایت کار، باند بدنام گلبدین حکمت یار و گروه وحشی و آدم کش حقانی این اجیران معلوم الحال دستگاه جهنمی آی ، اس ، آی پاکستان ، پیامد های مثبت و سازنده در قبال نخواهد داشت . زیرا امضای این موافقت نامه از فیلتر گفتمان ملی و دیالوگ با نمایندگان ملت در شورای ملی ، نخبگان سیاسی جامعه مدنی و نیرو های ملی و وطن پرست نگذشته و بر بنیاد توطئه و نفاق ملی استوار میباشد . توافقات حاصله سیاسی در پاکستان آشکارا پرده از چهره کریه و زشت مشاورین برجسته آقای کرزی نیز برداشت و نقش این دلالان معامله گر و وابسته به آی ، اس ، آی پاکستان را با روشنی آشکارا و ثابت نمود که : همه فیصله ها و تصامیم رئیس جمهور ، در گرو انحصار این گروه فاسد ، فاشیست ، تنگ نظر و وابسته به دشمنان مردم افغانستان میباشد . توده های میلیونی خسته از جنگ ما توافقات حاصله را لکه ننگین در تاریخ دیپلماسی کشور پنداشته و آنرا جداً محکوم می نمایند . زیرا فریب کاری و حقه بازی های سردم داران پاکستان این دشمن دیرینه و تاریخی مردم افغانستان برای هیچ هموطن ما پوشیده و پنهان نیست .                                                       

مردم خسته از جنگ افغانستان بعد از باز داشت شرارت پیشه گان نظیر شیخ خالد ابوحمزه ، کشته شدن اوسامه بن لادن ، الیاس کشمیری و تثبیت صد ها لانه تروریستی در پاکستان ، انتظار آنرا داشتند که ، آقای کرزی از اتمسفر مساعد و جدید سیاسی کنونی علیه کشور متجاوز پاکستان از دیپلوماسی  فعال ، سالم و سازنده کار خواهد گرفت و این همسایه دهشت افکن را که عامل اصلی همه رنج ها و بد بختی های بیکران مردم ماست ، به زانو درخواهد آورد و جهت رسیدن به اهداف استراتژیک گام های مهم و استوار خواهد برداشت . مگر با درد و دریغ  بنابر موجودیت ایجنت ها و دست پرورده گان معلوم الحال اداره جهنمی آی ، اس ، آی پاکستان که نفوذ گسترده در دولت آقای کرزی دارند ، نتنها از این فرصت طلایی جهت کشانیدن این کشور غرض تادیه غرامات جنگی به دیوان حکمیت بین المللی هاگ و ایجاد هیاهوی تبلیغاتی جهت نزول اعتبار جهانی آن کشور کاری را انجام ندادند ، بل با امضای این توافقات خلاف قانون و خلاف خواست های بر حق هزاران هموطن داغدیده ما انظار جهانیان را به نفع پاکستان از این رویداد بزرگ تاریخی منحرف نیز نمودند . این تراژیدی شرم آور نتیجه و محصول حاکمیت ننگین نظام ریاستی چرکین در افغانستان است . شورای ملی که مظهر اراده ملت است خلاف ارزش ها و مواد مندرج قانون اساسی کشور از مشارکت در حل این چنین قضایا مهم و سر نوشت ساز کشور عمداً کنار گذاشته شده ، تا در انظار عامه از اعتبار تهی گردد و از صلاحیت های قانونی آن کاسته شود . تداوم سناریوی شرم آور جنگ و گریز محکمه اختصاصی با نمایندگان ملت به درام مضحکه جهانی مبدل گردیده و موقف شورای ملی و دولت را به سطح افتضاح آمیز و رقت بار آن نزول بخشیده است . متاسفانه رئیس ، هیئت اداری و همه اعضای شورای ملی ، نتنها از صلاحیت های قانونی خویش استفاده موثر و معقول نه می نمایند ، بل زمینه  نیرومندی بیشتر طالبان نکتایی پوش داخل حاکمیت را مساعد ساخته اند . دستگاه فاسد نظام تک محوری ریاستی امید توده های محروم و رنجدیده کشور را به آینده شکوفا به یاس مبدل نموده است . دولت در برابر قاچاقبران ، آدم کشان و کارمندان فاسد و رشوه خور مهر سکوت بر لب زده است .                                       

در سال 2010 بلال احمد نام برادر زاده حاجی دین محمد رئیس کمپاین انتخاباتی آقای کرزی با یک مقدار مواد مخدر به ارزش بیش از دو ملیون دلار بالفعل بازداشت و حین گرفتاری یک فرد پلیس ملی را به ضرب گلوله از پا در آورد ، ولی بعد از سه روز از حبس رها گردید ؟              

چرا دولت کارمندان فاسد را که در اخذ رشوه و قاچاق مواد مخدر دست دارند محاکمه نمیکند ؟ آقای صدیق چکری این زبان گویای دوران جهاد و مقاومت که به اختلاس صدها هزار دلار متهم است از کشور فرار نموده وبا آسایش کامل در لندن زندگی می نماید چرا نامبرده مورد پیگرد قانونی قرار نمیگیرد ؟ چرا دزدان دارایی کابل بانک محاکمه نمیگردد ؟ چرا غضب کنند گان مالکیت های شخصی و عامه مورد باز خواست قرار نمیگیرد ؟ چرا آدم کشان و جنایت کاران داخل حاکمیت نظیر جمعه خان همدرد والی سفاک سابق جوزجان به جرم قتل عام مردم بی دفاع ولایت جوزجان محاکمه و مجازات نمیگردد ؟  چرا آقای عمر داود زی سابق رئیس دفتر رئیس جمهورکرزی که به مصرف غیر قانونی ملیون ها دلار مساعدت جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها متهم است محاکمه نمیگردد ؟ چرا محمد آصف ننگ که بالفعل به جرم جاسوسی به پاکستان از سوی ریاست امنیت ملی گرفتار گردید در پست بلند تری در وزارت تعلیم و تربیت ارتقا وظیفه نمود ؟ مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج کشور منتظر جواب به این صدها و هزاران چرا ها هستند . برای بیرون رفت از این همه بدبختی ها و بد نامی های تاریخی ، تغییر در نظام سیاسی کشور امر اجتناب ناپذیر و حتمی پنداشته میشود . زیرا تمرکز قدرت در دست یک شخص عامل اصلی این همه نابسامانی ها میباشد . مردم افغانستان به یک دولت کارای ملی و دموکراتیک فدرال اشد ضرورت و نیاز مبرم دارند ، زیرا در این نظام قدرت سیاسی و حاکمیت ملی به مردم تعلق میگیرد و مشروعیت خود را از توده ها حاصل مینماید .                             

در این چنین نظام سیاسی کرامت انسانی را بالاتر از هر اصل دیگر قرار میدهند و دولت فرا قومی ، فرا مذهبی ، فرا نژادی ، فرا زبانی و فرا جنسی به وجود می آید . حق زندگی ، حق شغل حق کار ، حق صحت ، حق اقامت ، حق تحصیل ، حق سفر و غیره را تضمین می کند و به آزادی عقیده و بیان احترام میگذارد .                                                                                     

ومن الله التوفیق .                                                                          


June 17th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات